PERSBERICHT: In2Action Capital investeert samen met het management in Mylène

1 augustus 2022 - Met een omzet van meer dan 20 mio € is Mylène sinds 1965 een referentie in haar sector, als producent en verdeler van kwaliteitsvolle beautyproducten. Die worden op vandaag voornamelijk verdeeld via direct sales, met persoonlijke beleving en gericht advies als kerningrediënten. De verdere uitbouw van een omnichannel aanpak moet mee zorgen voor een verdere groei.

Bij Mylène staan mensen centraal. De krachtige band met het netwerk en de professionele omkadering ervan  is hét fundament van de succesformule en daarop wordt dan ook verder sterk ingezet om zo het verschil te blijven maken.

Ter ondersteuning van de verdere groei stapt In2Action Capital (I2A) mee in het kapitaal. De transactie is een Management Buy Out : ook het key management team investeert mee in de onderneming om samen de ambitieuze plannen te verwezenlijken.

Daarnaast zet het Welvaartsfonds mee haar schouders onder de verdere groei door het verstrekken van een lening.

De coronacrisis was uiteraard een uitdagende periode voor de onderneming, omdat één van de pijlers van de werking, direct sales, tijdelijk verboden werd. Die periode is nu gelukkig achter de rug. Het management gelooft rotsvast in het potentieel van de groep en heeft dan ook, samen met In2Action Capital, alle aandelen overgekocht, tot dan in handen van de Vision Health Care Group.

Ready for a shiny future!

“The future is bright! Daar zijn we bij Mylène rotsvast van overtuigd. We zitten boordevol nieuwe plannen om onze positie op de beautymarkt in binnen- en buitenland stevig te verankeren. Daarvoor stelden we een nieuw, ervaren managementteam samen dat het roer voor de toekomst overneemt,” zegt Managing Director Kevin Vonckx.

Kathleen Krol, Business Operations & IT Director: “We zijn volop in de weer met een geïntegreerd en efficiënt IT-systeem,  zodat interne en externe processen gemakkelijk, vlot en correct verlopen. Ik kijk ernaar uit om een voorloper te worden als omnichannel netwerk bedrijf”.

Filip Meersman, Operational Director: “Innovatie is een belangrijke pijler in elk bedrijf, ook bij Mylène. We zullen de komende jaren focussen op de ontwikkeling van nieuwe eigen producten én op de productie van andere merken in onze fabriek.”

Charlotte Giroud, Sales- en Marketing Director: “Bij Mylène staan onze 1.500 consulenten en hun netwerk van gastvrouwen centraal, ze zijn het kloppend hart van ons sterk Belgisch merk. Onze consulenten werken dagelijks met kwalitatieve, lokale en unieke Mylène producten waardoor we nog veel potentieel zien in de markt. Passie is het magische ingrediënt om Mylène verder te doen stralen.”

Paul Ponnet, Financial Director: “De afgelopen jaren zijn we geconfronteerd met grote uitdagingen, maar de gezondheid van ons bedrijf bleef standhouden. Meer nog: we zien  weer groei. Ik ben er zeker van dat we samen een mooie toekomst tegemoet gaan!”

Kevin Vonckx, Managing Director: “Onze roots, onze kern, onze waarden blijven onveranderd. Samen bouwen we verder aan het bekende Mylène-DNA. Met de nadruk op samen, want: WE are Mylène. Dat kunnen we natuurlijk nog beter met tools die futureproof zijn. En met een ervaren management dat waardevolle interne en externe expertise combineert.”

“Het aspect ‘samen’ – We are Mylène– is ook de leuze binnen het nieuwe managementteam dat het bedrijf overneemt. Dat doen we samen met onze investeringspartner In2Action Capital. Een sterk partnership dat ons in staat stelt om doordacht te investeren en een versnelling hoger te schakelen voor het bedrijf en de medewerkers. Op die manier zetten we de juiste stappen naar een Mylène dat meer dan ooit zal schitteren,” voegt hij toe.

Voor In2Action capital betekent dit een eerste investering:

“Mylène beantwoordt perfect aan de investeringscriteria van het fonds. Ondanks enkele moeilijke jaren ,te wijten aan Corona, heeft het bedrijf een groot potentieel door haar uitstekende producten en door een vernieuwde aanpak van de direct sales te koppelen aan een omnichannel aanpak. Wij zijn onder de indruk van het professionalisme, de ervaring en de motivatie van het ganse team en geloven sterk in een verdere, rendabele groei,” aldus Joost Verdiesen van In2Action Capital.

Mylène een sterk merk:

Mylène werd opgericht in 1965. Gedurende vijf decennia werd het bedrijf uitgebouwd tot een succesvolle speler met een eigen onderzoeks- en ontwikkelingslaboratorium en een moderne, eigen productie in Heist-op-den-Berg. Mylène is actief in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Een sterke lokale verankering en een persoonlijke aanpak vormen het succesrecept van het bedrijf. Voor meer informatie: Kevin Vonckx, CEO, tel +32 486 80 99 66; www.mylene.eu

Over In2Action:

In2Action Capital is een investeringsfonds, in 2020 opgericht, bestemd voor investeringen in Belgische KMO’s. De focus ligt op “special situations”, waarbij financiële middelen worden verstrekt aan bedrijven met een toekomst maar die tijdelijk  kampen met structurele, operationele uitdagingen of financiële uitdagingen (o.a. turn-arounds). In2Action Capital is flexibel in het structureren van transacties om tegemoet te komen aan de specifieke noden en mogelijkheden van de betrokken partijen, waarbij het fonds actief betrokken is bij de verdere uitbouw. Voor meer informatie: Peter Kloeck, Joost Verdiesen, In2Action Capital, tel +32 3 689 45 01; www.in2actioncapital.be

Over het Welvaartsfonds:

Het Welvaartsfonds is het gemeenschappelijke engagement van de private en de publieke sector om verder te bouwen aan de economische relance. De middelen van het Welvaartsfonds zullen helpen om de Vlaamse economie sneller op het pre-corona niveau te brengen en bieden een antwoord op de mogelijke solvabiliteitsproblemen van de Vlaamse bedrijven door de coronacrisis.  Naast de Vlaamse overheid, die via PMV investeert in het Welvaartsfonds, hebben ook AG Insurance, Allianz Benelux, Baloise Belgium, Belfius Insurance, BNP  Paribas Fortis, Ethias, de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, KBC en de P&V Groep middelen toegezegd om het economische herstel te bespoedigen. www.welvaartsfonds.eu

Nele De Klerck

account manager

Persberichten in je mailbox

Over Mylène

Het verhaal van Mylène start in 1965 met de Mylène-olie, hét wondermiddel voor een gezonde huid en stralend haar. Het beautymerk Mylène dat meer dan 50 jaar expertise heeft en steeds mee is met de trends, biedt voor ieder wat wils met Skin Care, Body Care, Make-Up, Interior Perfumes en Loungewear. Al deze producten zijn te verkrijgen via de online webshop mylene.eu aanvullend met inspiratie en advies. Daarnaast organiseert Mylène ook Mylène homeparty's waar professioneel opgeleide consulenten voor persoonlijk advies zorgen. Zowat alle producten in het gamma worden ontwikkeld in het eigen labo en geproduceerd in de fabriek in Heist-op-den-Berg.

Volg Mylène op Facebook, Instagram en Tiktok of surf naar de website.